MISJA I CELE
  STATUT
  SZUKASZ POMOCY?
  CHCESZ POMÓC?
  SPONSORZY I DARCZYŃCY
  PARTNERZY
  PRZYJACIELE I DORADCY
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  WŁADZE
  SPRAWOZDANIA FINANSOWE
  KONTAKT
 

O każde dziecko

Get Adobe Flash player

 
Fundacja "O KAŻDE DZIECKO" zaprasza na konsultacje psychologiczne oraz spotkania grupy wsparcia dla rodziców i opiekunów dzieci wymagających terapii. KONSULTACJE...
Jesień integracyjna z Fundacją
 Z dniem 05.10.2015. Zarząd Fundacji ogłasza nabór do programu „INTEGRACYJNA JESIEŃ” Program przeznaczony jest dla niemowląt, dzieci i młodzieży do 18-go roku życia...
 
WARTO POŚWIĘCIĆ PARE MINUT I PRZECZYTAĆ.

 Drodzy Rodzice!

Prawdą jest, że każde dziecko jest inne. Temperament, sposób przeżywania emocji, intelekt, kształt linii papilarnych czy barwa głosu to wiele czynników składających się na indywidualny obraz każdego człowieka. „Każde dziecko rozwija się inaczej” – to często powtarzane stwierdzenie, nie mające potwierdzenia w wiedzy naukowej dotyczącej biologicznego rozwoju człowieka. Twierdzenie, którego skutkiem nierzadko bywają negatywne konsekwencje dla sprawności dziecka. Mechanizm rozwoju od momentu poczęcia do czasu osiągnięcia dwunożnej lokomocji przebiega wg ściśle określonych wzorców. Wzorce te nie są zdobywane przez dziecko w wyniku nauki, gimnastyki czy treningu. Mechanizm ten uwarunkowany jest genetycznie i jest on charakterystyczny i taki sam dla każdego zdrowego człowieka. Jakość jego rozwoju jest obrazem tego jak dojrzały i sprawny jest centralny układ nerwowy.
Pierwsze trzy miesiące po narodzeniu dziecka to wyjątkowy okres, miedzy innymi ze względu na ogromną dynamikę rozwoju mechanizmu podporowo-wyprostnego. Około 6 tygodnia życia pojawia się fiksowanie wzroku i początek podporu. Prawidłowy podpór i wyprost kręgosłupa powinien być widoczny w wieku 12 tygodni. W okresie tym kształtują się podwaliny prawidłowej postawy, lokomocji i koordynacji ruchowej człowieka, funkcji których jakość obserwować możemy w późniejszym czasie, w tym również w wieku dorosłym. Dlatego tak ważnym jest przeprowadzenie w tym czasie prawidłowej diagnostyki rozwoju ruchowego dziecka, a w przypadku stwierdzenia odchyleń podjecie wczesnej fizjoterapii.
Diagnostyka neurokinezjologiczna opracowana przez prof. Vaclava Vojtę jest bardzo dokładnym i czułym narzędziem pozwalającym na bardzo wczesną ocenę rozwoju ruchowego dziecka. Możliwość wczesnego diagnozowania i prowadzenia terapii zaburzeń rozwoju ruchowego stwarza ogromne szanse na minimalizowanie nieprawidłowości obserwowanych w dalszych etapach rozwoju w tym w wieku dorosłym.
Na diagnostykę neurokinezjologiczną wg Vojty składają się:
I. Ocena motoryki spontanicznej dziecka w pozycji na brzuchu i na plecach, która bierze pod uwagę globalną ocenę rozwoju ilościowego i jakościowego
II. Ocena siedmiu prowokowanych reakcji ułożeniowych ciała dziecka w przestrzenii
III. Ocena odruchów pierwotnych
Jak to wygląda w praktyce? W pierwszej części badania dziecko zarówno w pozycji na plecach jak i na brzuszku oceniane jest pod względem tego na jakim etapie rozwoju się znajduje oraz pod względem tego czy posługuje się prawidłowymi wzorcami adekwatnie do etapu rozwoju. W drugiej części badania dziecko wykona kilka „fikołków” w powietrzu, w trakcie których jego układ nerwowy odpowie na sytuację w której się znalazł, co natychmiast wychwycone zostanie przez osobę wykonującą badanie. W trzeciej części sprawdzona zostanie grupa odruchów na tułowiu, rączkach i nóżkach dziecka.
Po zakończeniu badania wiadomym będzie czy rozwój zaprezentowany przez dziecko jest prawidłowy czy nie.
Nie należy zwlekać u żadnego dziecka z przeprowadzeniem takiego badania. Wszystkie dzieci powinny mieć przeprowadzone takie badanie najpóźniej do 12 tygodnia życia, niemowlęta u których wystąpiły czynniki ryzyka powinny zostać zbadane do 6 tygodnia życia. W przypadku dzieci u których widoczne są zaburzenia w rozwoju, optymalnym czasem dla rozpoczęcia fizjoterapii jest okres pierwszych 12 tygodni życia.
IM WCZEŚNIEJ TYM LEPIEJ!
Badanie takie przeprowadza fizjoterapeuta uprawniony do stosowania kinezjologii rozwojowej wg Vojty (certyfikat Międzynarodowego Stowarzyszenia Vojty) lub lekarz przeszkolony w zakresie wczesnej diagnostyki neurokinezjologicznej wg Vojty. Badanie takie w systemie kształcenia fizjoterapeutów i lekarzy nie jest ujęte w obowiązującym programie studiów jak i kształcenia podyplomowego. Znajomość takiego badania jak i zdobycie uprawnień do jego stosowania leży w indywidualnym podejściu fizjoterapeutów i lekarzy do kształcenia podyplomowego oraz rozwoju zawodowego.
Sądecka Fundacja „O KAŻDE DZIECKO” pragnie zwrócić szczególną uwagę Rodziców odnośnie konieczności przeprowadzenia takiego badania u swoich Pociech.
Z wyrazami szacunku dla wszystkich Rodziców i Dzieci
Zarząd Fundacji „O KAŻDE DZIECKO”

wszystkie aktualności »
 
     
  “O Każde Dziecko” © 2011
Sądecka Fundacja Na Rzecz Wspierania Profilaktyki Terapii i Rehabilitacji Zaburzeń Wieku Rozwojowego
realizacja: optisystem